Metro w krajach i miastach azjatyckich, część II
Jak i kiedy zbudowano linie podziemnego transportu miejskiego w takich państwach jak: Indie, Gruzja, Azerbejdżan, Uzbekistan, Kazachstan czy Zjednoczone Emiraty Arabskie? Zapraszam do lektury.
W najnowszej serii felietonów opisuję historię rozwoju metra. Pokazuję, jak ono powstawało w różnych regionach świata; omówiłem już Europę i obie Ameryki, a w poprzednim felietonie opisałem Japonię i Chiny, w których metro rozwinęło się na dużą skalę. W tym felietonie będzie mowa o innych krajach azjatyckich.
Tajwan
To państwo nieuznawane przez Chiny i przez większość krajów świata (nikt nie chce się narażać potężnym Chinom), położone na dużej wyspie i kilku małych sąsiednich wysepkach. Powszechnie uważa się je za jedno z najbardziej rozwiniętych na świecie. Stolicą jest Tajpej, miasto mające 2,5 mln mieszkańców i ponad 9 mln w całej aglomeracji miejskiej. Tajpej w 1996 r. dorobiło się metra, które obecnie ma 153 km długości i obsługuje 117 stacji.
Na tej niewielkiej wyspie jeszcze dwa miasta posiadają metro. Są to: Kaohsiung (2,8 mln mieszkańców), w którym metro zbudowano w 2008 r. i ma ono prawie 60 km długości i 76 stacji, oraz Taoyuan (2 mln mieszkańców), gdzie pierwszą linię metra otwarto w 2017 r.
Indie rywalizują z Chinami
Krajem, który dąży do tego, by dorównać ogromnym Chinom, są Indie. Pod względem powierzchni (3,3 mln km²) Indie ustępują Chinom (9,6 mln...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)